Waarom kiezen voor zeilen?

Veel mensen houden van zeilen. Lekker de wind door je haren, in het zonnetje op een stoere boot. Hoe leuk is het om er in de weekenden of vakanties lekker op uit te gaan? Toch is nog niet iedereen overtuigd om te gaan zeilen. Daarom geven we je redenen om te kiezen voor zeilen.

De kick van het ontdekken

Als je gaat zeilen, kom je op veel plekken waar je eerst misschien nooit was gekomen. Je vaart naar plaatsen in Nederland voor weekendjes weg. Of misschien vaar je in een vakantie wel verder. Met een zeiljacht zie je veel meer vanuit een heel ander perspectief dan als je op het land reist. Buiten het ontdekken van nieuwe plaatsen geeft zeilen ook een enorm trots gevoel. Als je op vakantie gaat met bijvoorbeeld het vliegtuig stap je in en hoef je pas weer iets te doen als je op je bestemming bent aangekomen. Als je gaat zeilen, heb jij die tocht helemaal zelf gemaakt. En dit voelt goed.

Je bent sportief bezig

Natuurlijk is zeilen goed voor je ontspanning. Je komt allemaal helemaal opgeladen terug van een weekendje zeilen. Maar zeilen is niet alleen ontspannen, het is ook een sport. Het gaat om snelheid en soms ook om competitie als je hiervoor kiest. Je bent toch bezig als je aan het zeilen bent. Het is echt een uitdaging om van de ene naar de andere plek te zeilen. Je moet rekening houden met het weer, met de wind en ga zo maar door. Ook moet je natuurlijk kennis van zaken hebben. Zeilen is de perfecte combinatie van ontspanning en sport.

Genieten in je vrije tijd

Soms zit je je te bedenken wat je gaat doen in het weekend. Of in de vakantie. Waar ga je dit jaar naartoe en hoe? Als je je eigen zeilboot hebt, is het makkelijk. Dan ga je in de weekenden en vakanties lekker zeilen. Of je nou naar de Nederlandse kust gaat of verder weg, geen enkele reis is hetzelfde. Of dobber lekker rond in het zonnetje als het mooi weer is, onder het genot van een drankje en lekkere hapjes. Droom jij van een eigen zeilboot? Neem dan eens een kijkje bij Jachtmakelaardij Kappers.

Sociaal aspect

Je zeilboot is natuurlijk niet iets dat je altijd alleen gebruikt. Het is juist leuk om samen te genieten met je gezin, familie en vrienden. Ook als je bijvoorbeeld wedstrijden zeilt, hoort hier vaak een vast clubje mensen bij. Daarom heeft zeilen ook een sociaal aspect. Zeilen is niet alleen ontspanning en sport, het is eigenlijk ook een levensstijl.

 

Waarom is CrossFit een leuke sport?

Regelmatig bewegen is heel belangrijk voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Van veel beweging ga je beter in je vel zitten en je fitter voelen. Om regelmatig te kunnen bewegen, is het goed om een sport te kiezen die je leuk vindt om te doen. Zo is het makkelijker vol te houden. CrossFit is een goed voorbeeld van een leuke sport. We vertellen je waarom.

Veel afwisseling

Als je snel verveeld bent, is CrossFit sowieso een leuke sport voor jou. Tijdens CrossFit zal je je namelijk nooit gaan vervelen. Je beoefent namelijk verschillende soorten sport en oefeningen door elkaar heen. De reden hiervan is dat je op deze manier verschillende spieren traint. Hierdoor is deze sport zo ontzettend effectief voor je lichaam. De trainingen zijn nooit hetzelfde, waardoor het leuk blijft. Afwisseling is eigenlijk voor bijna iedereen wel goed om iets vol te kunnen houden.

Een training van korte duur

Het fijne aan CrossFit is dat de trainingen nooit erg lang duren. De reden dat veel mensen tegen de sportschool opkijken, zijn de ellenlange trainingen die eeuwig lijken te duren. Met CrossFit is dit zeker niet het geval. CrossFit duurt maximaal een uur. In dit uur train je cardio en kracht tegelijkertijd. Een uur maximaal en effectief trainen doet veel meer voor je dan twee uur lang zelf maar iets doen. Hiervan heeft waarschijnlijk de helft van wat je doet geen effect, omdat je niet weet wat je het beste kunt doen.

Een eigen personal trainer

Veel mensen zijn niet erg gemotiveerd om te gaan sporten en hebben een stok achter de deur nodig. Het fijne aan CrossFit is dat je als stok achter de deur een eigen personal trainer hebt. Deze trainer vertelt je wat je moet doen en hoe je dit moet doen. Als je alleen traint, ben je vaak geneigd om te vroeg op te geven. Als er een trainer naast je staat, voel je meer druk om toch je grenzen te verleggen. Dit is natuurlijk altijd goed. Daarbij leer je met een personal trainer een betere techniek aan dan wanneer je zelf maar iets doet.


Heb jij interesse gekregen in CrossFit? Volg dan eens een proefles. Wie weet heb jij je verborgen talent wel gevonden.

 

Waarom sporten voor je werk goed is

In de ochtend heb je er altijd veel moeite mee om je bed uit te komen. Je ligt zo lekker in je warme bed en buiten is het nog donker. Met tegenzin stap je je bed uit. De gedachte aan sporten voor je werk ‘s ochtends staat je enorm tegen, aangezien je bed uitkomen al een hele klus op zich is. Toch is sporten voor je werk enorm goed voor je. We vertellen je waarom.

Energieboost

Veel mensen worden in de ochtend eigenlijk al moe wakker. Dit heeft vaak te maken met een te korte nachtrust. De eerste goede stap om sporten voor je werk te realiseren, is op tijd je bed ingaan in de avond. Op deze manier is het makkelijker om iets eerder een wekker te zetten om te gaan sporten. Je zal zien dat je als je hebt gesport voor je werk de hele dag veel energieker bent. Dit is erg veel waard. Het is een fijn gevoel om aan het einde van je werkdag niet uitgeput te zijn, maar om juist nog voldoende energie te hebben om nog een leuke avond te hebben.

Voordelen vroeg sporten

Sporten in de ochtend voor je werk heeft veel voordelen. Het brengt namelijk je stofwisseling op gang, het zet je brein op scherp en het geeft je voldoende energie om de hele dag energiek en productief te zijn op je werk. Wie wil dat nu niet? Je kunt dit dus realiseren door je eerder naar bed te gaan en door je wekker iets eerder te zetten in de ochtend. Daarbij is het belangrijk dat je van sporten voor je werk een routine maakt. Als je dit op vaste ochtenden op een vast tijdstip doet, wordt het veel makkelijker om vol te houden. Ook is het belangrijk om een sport te kiezen die goed bij je past en die je leuk vindt om te doen, anders wordt het steeds moeilijker.

Vroeg in de sportschool

Het fijne is dat de meeste sportscholen al vanaf 7 uur in de ochtend open zijn. In grote steden heb je zelfs sportscholen die 24 uur per dag open zijn. Het voordeel van vroeg sporten is dat het dan nog lekker rustig is en dat de instructeurs dus meer tijd hebben om je te helpen. Sommige bedrijven hebben een fitnessruimte in het bedrijfspand zitten. Dit is helemaal fijn, want zo ben je al gelijk op de juiste locatie. Een voorbeeld hiervan is Frame21 in Roosendaal. Hier kun je eerst even fitnessen voordat je aan de slag gaat.

De nadelen van overgewicht

Te veel mensen zijn te dik. Er is vaak sprake van overgewicht. Het hebben van overgewicht heeft ontzettend veel nadelen, zowel fysiek als emotioneel. Daarom is het belangrijk om bij sprake van overgewicht hier iets aan te doen. Zoek hulp bij het afvallen. Hieronder lees je de nadelen van overgewicht.

Risico op aandoeningen

Als je overgewicht hebt, heb je een verhoogd risico op verschillende aandoeningen. Je hebt bijvoorbeeld een verhoogd risico op diabetes type 2. Dit wordt ook wel suikerziekte genoemd. Dit risico loop je al erg snel. Als je een paar maanden overgewicht hebt, kan dit al optreden. Ook heb je met overgewicht grotere kans op een hoge bloeddruk en op hart- en vaatziekten. Iets dat veel mensen niet weten, is dat je met overgewicht de kans op kanker vergroot. Het gaat om verschillende vormen van kanker, zoals kanker in de darmen, in de alvleesklier, in de nieren en in de baarmoeder. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van soorten kanker die je kunt krijgen.

Fysieke klachten

Ook voor je gewrichten is overgewicht natuurlijk enorm slecht. Je gewrichten moeten een erg hoog gewicht dragen. Dit kan leiden tot gewrichtsontstekingen en slijtage aan de gewrichten. Ook ademhalen is lastiger, je conditie en weerstand worden immers slechter. Hierdoor kun je last krijgen van kortademigheid en ademhalingsstoornissen tijdens het slapen. Dit kan erg gevaarlijk zijn. Bij vrouwen komen ook vaak menstruatieproblemen en vruchtbaarheidsproblemen voor. Dit kan een groot probleem zijn als je een sterke kinderwens hebt.

Psychische problemen

Niet alleen fysiek maar ook emotioneel zorgt overgewicht voor problemen. Je hebt als persoon met overgewicht erg vaak te maken met discriminatie en pesterijen. Hoe erg dit ook is, het komt erg vaak voor. Dit kan leiden tot depressie en onzekere gevoelens. Ook is normaal functioneren lastiger door overgewicht, wat weer kan leiden tot sociaal isolement. Er zijn namelijk redelijk wat mensen met overgewicht die door fysieke en emotionele klachten arbeidsongeschikt zijn. Een negatief zelfbeeld wordt dan ook vaak gezien bij mensen met overgewicht.

Waarvoor je eigen logo op bidons bedrukken

Als bedrijf laat je af en toe voorwerpen met je logo bedrukken, zo kun je bijvoorbeeld mokken met je logo maken of inderdaad je eigen logo op bidons bedrukken, maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Wanneer je dit nog niet doet dan is het tijd om te leren dat dit wel nodig is, en wij zullen laten zien waarom.

 

Bidons bedrukken voor een relatiegeschenk

Goede relatiegeschenken zijn een belangrijk onderdeel van een goedlopend bedrijf, en mokken met je logo of bidons kunnen het ideale relatiegeschenk zijn. Als eerste zijn het nuttige voorwerpen die iedereen wel kan gebruiken, hier komt bij dat het voorwerpen zijn die je in iedere prijsklasse kunt laten maken, afhangend van jouw budget en de doelgroep.

 

Bidons bedrukken

 

Voor evenementen

Als je als bedrijf jouw stempel wilt achterlaten bij bijvoorbeeld een beurs of ander soort evenement, dan heb je iets nodig om uit te delen zodat de bezoekers jullie zullen herinneren. Je kunt hiervoor je eigen logo op bidons bedrukken en deze uitdelen, ideaal wanneer jouw bedrijf iets met voedsel of sport te maken heeft. Maar een andere optie is mokken met je logo, je zou er zelfs thee of koffie in kunnen serveren.

 

Op kantoor zelf

Mokken met je logo kun je sowieso bij de koffieapparaten neerzetten voor de werknemers, maar ook bidons kun je uitdelen aan de werknemers, zodat ze gemakkelijk water kunnen drinken. Niet alleen laat je op die manier zien dat je jouw werknemers waardeert, maar hierdoor gaan ze ook nog meer water drinken wat hun prestaties alleen maar ten goede komt. Ook is het helemaal niet duur om bidons te bedrukken.

 

Zoals je zelf al gemerkt hebt zijn er genoeg gebruiken voor mokken met je logo of bidons die je hebt laten bedrukken. Ze kunnen jouw bedrijf een stuk professioneler imago geven en de connecties met relaties en werknemers verbeteren. Wees dus ook zeker niet bang om deze wat te laten maken, vroeg of laat kun je ze toch allemaal wel gebruiken.

Fit worden op een leuke manier: dat doe je zo!

Veel mensen denken bij fit worden direct aan strenge diëten waarbij je alleen maar sla mag eten. Aan de andere kant, denken veel mensen ook dat fit worden alleen voor mensen is die moeten afvallen. Maar ook mensen met een gezond gewicht, kunnen niet fit zijn. Denk daarbij aan een mindere conditie of overal pijntjes hebben. Fit worden kan zeker op een leuke manier, en op een manier waarop iedereen het vol kan houden.

Personal training en coaching

Je hebt er zelf nooit eerder echt wat aan gedaan, omdat je de discipline miste. Daarom is het slim om een personal trainer of coach in te schakelen. Deze stelt samen met jou een plan op, waarmee je écht fit kunt worden. En dan gaat het niet alleen om de buitenkant, maar ook om de binnenkant. Want als je écht wat wil veranderen, dan moet er ook wat veranderen in de manier waarop jij je leven leidt en de manier waarop jij naar jezelf kijkt. Bijvoorbeeld tijdens personal training van PhysiQ Fitness, wordt hier optimaal aandacht aan besteed. Op deze manier zorg je niet voor tijdelijke resultaten, maar voor resultaten die je de rest van je leven vol kunt houden.

Bepaal je eigen doelen

Fit worden begint met het bepalen van een doel. Wil je een bepaald aantal kilo’s kwijt? Of wil je uiteindelijk harder kunnen rennen, of niet meer buiten adem zijn als je naar je werk fietst? het is belangrijk om een doel te koppelen aan het sporten. “Gewoon fitter worden” is te vaag, en je weet dus nooit wanneer je het echt behaald hebt. Dit kan ervoor zorgen dat je minder motivatie krijgt en dat je discipline ook afneemt. Natuurlijk kun je dit als groter doel nemen, maar dan is het slim om dit doel op te delen in kleinere doelen. Wil je dus “gewoon fitter worden”? Dan kun je doelen stellen aan de dingen waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt omdat je niet fit genoeg bent. En elke keer als je een doel behaald hebt, ben je dichter bij je algemene doel!

Doe niet aan geheelonthouding

Natuurlijk, als je fitter wil worden is het niet zo slim om elke avond een zak chips open te trekken. Ook is het niet handig om de hele dag op de bank tv te liggen. Maar als je chips heel lekker vindt, en na een week werken heel graag op de bank wil liggen, dan hoef je dat niet geheel te laten als je fitter wil worden. Doe je dat namelijk wel, dan gaat er een moment komen dat je die zak chips in een keer leeg eet, en er daarna spijt van hebt. Kies liever voor één keer per week een bakje chips, dan voor geheelonthouding wat uitloopt op een eetbui!

 

Sneakers voor mannen: stoere sneakers voor iedere man

Sneakers kunnen gemaakt worden voor mannen en vrouwen (unisex sneakers), maar er zijn ook schoenen die specifiek voor vrouwen of juist specifiek voor mannen ontworpen en geproduceerd worden. Ben jij op zoek naar stoere sportschoenen die je met iedere outfit kunt combineren? Verdiep je dan eens in de vele soorten mannen sportschoenen die op dit moment verkocht worden. Voorheen werden sneakers gemaakt met de insteek om lekker gezond te gaan sporten, maar dat is inmiddels allang passé. Sneakers zijn een hippe mode accessoire geworden voor mannen én vrouwen.

Mannen en vrouwen sneakers: de verschillen

Kijken we naar de sneakers voor vrouwen en de sneakers die speciaal ontwikkeld worden voor mannen, dan zien we enkele belangrijke verschillen. Ten eerste is de pasvorm van sportschoenen voor mannen anders dan de pasvorm van sneakers voor vrouwen. Omdat vrouwen smallere voeten hebben, zijn deze schoenen namelijk smaller.

Ook is het design van mannen sneakers vaak anders dan het design van sneakers voor vrouwen. Sneakers voor vrouwen zijn stoer, maar hebben nog wel een vrouwelijk tintje. Denk hierbij aan vrouwelijke vormen, bepaalde figuurtjes op de schoen of een vrouwelijke kleur. Sportschoenen voor mannen worden echt voor de stoere en sportieve man gemaakt en zijn op en top mannelijk.

Tot slot worden mannen sneakers uiteraard in grotere maten verkocht dan sneakers voor vrouwen. Vrouwen kunnen sneakers bestellen in de maten 35 of 36 tot 41 of 42, terwijl sneakers voor mannen standaard in grotere maten worden aangeboden. Doorgaans gaat het om de maten 39 tot en met 48 of in sommige gevallen zelfs nog groter dan schoenmaat 48. Het is overigens niet zo vreemd dat sportschoenen voor mannen in grotere maten worden verkocht, want mannen hebben nu eenmaal grotere voeten dan de meeste vrouwen.

Top 3 populaire sneakers voor mannen

Ben jij op zoek naar stoere sportschoenen die speciaal voor de man ontwikkeld zijn? Bestel dan geen unisex sneakers, maar bestel sportschoenen voor mannen. Drie populaire sportschoenen voor mannen die op dit moment verkocht worden, zijn de volgende:
1. Nike sneakers.
2. Adidas sneakers.
3. New Balance sneakers.

Andere merken die mannen sneakers produceren en verkopen, zijn merken als Timberland, Nubikk, Calvin Klein, Floris van Bommel, Blackstone, G-Star en Hugo Boss. Wil je stoere sneakers aanschaffen met een mannelijke uitstraling, dan heb je in ieder geval meer dan voldoende keuze uit stoere mannen sportschoenen.

4 variaties voor optrekken

Opdrukken is met name bij mannen een populaire sportoefening. Je traint voornamelijk je armspieren, maar ook je buikspieren worden sterker. Je zult dan ook merken dat het steeds gemakkelijker gaat en dat het krachttraining verruilt wordt voor uithoudingsvermogen. Wanneer je steeds sterker wordt, wil je misschien op den duur meer uitdaging. Deze variaties zorgen dat je plezier blijft houden bij je CrossFit oefeningen.

1 – Gewichten

Wanneer optrekken steeds gemakkelijker wordt, kun je gewichten toevoegen om jezelf uit te dagen. Dit kan al simpel door een riem met schijven rondom je lichaam te hangen, of een dumbbell tussen je knieën te klemmen. Door meer gewicht te gebruiken activeer je al je spieren en blijft het een effectief trainingselement. Variatie kan ook toegevoegd worden door meer op je linker- of rechterkant te focussen. Zorg voor gewichten aan één kant van je lijf. Dit kun je doen door een grip te gebruiken die breder is dan je schouder. Focus je bijvoorbeeld op links en trek je op richting je linkerhand, zo activeer je ook je schouders en rug.

2 – Handdoeken

Het gebruik van handdoeken zorgt ervoor dat je je voorarmen versterkt. Je hangt de handdoeken over een bar, op schouderbreedte van elkaar verwijdert. Vervolgens pak je de uiteindes vast, en begin je met optrekken. Een extra moeilijkheidsgraad waar je ongetwijfeld een paar dagen spierpijn van krijgt. Zo ondervind je een nieuwe uitdaging in je sportritme en zul je merken dat je extra plezier beleefd.

3 – Experts

Ben jij een expert in crossfit training? En is het tijd voor wat nieuws? Probeer dan eens de clapping pull ups. Het gaat vooral om de snelheid waarmee je de oefening uitvoert. Wees voorzichtig, want hierdoor loop je ook sneller blessures op. Maar hoe voer je deze oefening uit? Trek jezelf op, duw je borst naar voren en zorg dat je kin boven de stang uitkomt. Daarna laat je de stang los, klap je in je handen en pak je de balk weer vast. Dit moet dus snel, anders val je. Maar, nogmaals, probeer het alleen als je een gevorderde sporter bent.

4 – Hands on!

Naast een hands on mentaliteit, zijn deze laatste twee variaties ook gefocust op je handen. Bij de mixed grip plaats je één hand bovenhands en de ander onderhands op de stang. Vervolgens maak je een gewone pull up, maar je zult merken dat het wat zwaarder is dan normaal. Wissel na een X aantal herhalingen van hand, zodat beide handen evenveel oefeningen boven- en onderhands maken. Bij de muscle up gaat het juist over explosief optrekken. Plaats je handen iets breder dan schouderbreedte en trek je borst over de stang. Het helpt als je wat met je benen swingt! Wanneer je eenmaal boven de stang bent met je borst, druk je jezelf omhoog. Dit is een van pittigste variaties, dus oefenen, oefenen, oefenen!

Wat is crossfit?

Crossfit is een vorm van fitness die in 2000 bedacht is door Greg en Lauren Glassman. De sport bestaat uit een mix van gewichtheffen, atletiek en gymnastiek. In 1995 begon Greg met het trainen van politieagenten en andere cliënten in Santa Cruz. Hierbij maakte hij gebruik van een fitnes methodiek die hij zelf crossfit noemde. Na jarenlange verfijning van het concept is crossfit ontstaan. Dit basissysteem bestond uit oefeningen die hij zelf kende van gewichtheffen en turnen. Daarbij vond hij trainen met lichaamsgewicht als weerstand erg belangrijk. Dit wordt ook wel calisthenics genoemd. Het grootste voordeel van deze sport is dat deze voor veel afwisseling zorgt. Dit is voor velen ook de doorslag om de sport te beoefenen. Ook is er een soort wedstrijd aan toegevoegd door “Workout of the Day”(WOD’s) toe te voegen. Op een whiteboard worden behaalde resultaten bijgehouden om de concurrentie met jezelf en anderen aan te gaan. In 2002 werd de eerste crossfit gym gestart door een vriend van Glassman. Tegenwoordig moet een tweedaagse seminar gevolgd worden en $3000,- per jaar betaald worden om een crossfit box te mogen openen.

Wat maakt het anders?

Wat het anders maakt van bijvoorbeeld traditionele fitness is de mate van afwisseling en oefeningen. Doordat het gebaseerd is op gewichtheffen, calisthenics en turnen is het niet alleen voor huismoeders goed, maar ook voor professionals. De sport wordt beoefend om beter te kunnen presteren binnen andere sporten maar ook in het dagelijkse werk. Zoals eerder benoemd zijn er veel oefeningen om deze sport te beoefenen. Veel oefeningen lijken wellicht op elkaar, maar voor iedereen is er op maat wat te realiseren.

Een crossfit box openen

Om een eigen crossfit box te openen zul je zoals eerder benoemd; een tweedaagse seminar volgen en jaarlijks $3000,- betalen, daarnaast moet je ook actief zijn op het forum van crossfit.com.

De oefeningen

Qua oefeningen is crossfit een grote sport. Het forum van de website werd veelvuldig gebruikt. Men deelde ervaringen en nieuwe manieren om een bepaalde oefening uit te voeren. Op deze manier blijven er continu nieuwe oefeningen bij komen en is er altijd variatie. Enkele oefeningen die veelal worden uitgevoerd zijn: de squat, clean and jerk, dippen, box jumps en muscle ups. Deze oefeningen zorgen voor een fullbody training die goed is voor iedereen.


Op zoek naar een locatie waar je kennis kunt maken met deze sport? Kijk dan eens bij PhysiQ Fitness in Roosendaal.

Sport voor kinderen

flag-football-551566_640

Is je kind op een leeftijd gekomen dat hij of zij een sport mag uitkiezen? Het kan erg leuk zijn om hier samen eens naar te kijken! Peuters kunnen hun energie eventueel kwijt in peutersport of peutergym. Vaak wordt dit vergeten, maar ook peuters hebben er belang bij om sportief te bewegen. Sommige kinderen hebben een natuurlijke neiging om zichzelf uit te dagen op het gebied van snelheid, balans of behendigheid. Rent jouw kind meteen achter elke bal aan die hij ziet? Maakt hij al vroeg koprollen? En wil hij het meteen zelf proberen als hij iemand ziet sporten? Dan hoort jouw kind bij dit groepje! Als ouder is het in dit geval belangrijk om je kind uit te dagen en te stimuleren. Maar hoe doe je dit? Er zijn verschillende sporten voor kinderen die gebaseerd zijn op echte sporten. Het idee van voetbal, hockey en judo, het bestaat allemaal voor jonge kinderen. Hierdoor leren de kinderen de bewegingen op een speelse manier. Plezier is een hele belangrijke factor! Maar hoe kies je nou de juiste sport met je kind?

Voordelen

Plezier staat altijd voorop. Sporten hoort in eerste instantie leuk te zijn voor je kind. Maar bewegen is ook belangrijk. Als je kind een betere coördinatie ontwikkelt, is dit weer goed voor zijn zelfvertrouwen. Ook dagelijkse bewegingen, zoals kruipen, de trap op klimmen of eten worden makkelijker als je coördinatie verbetert. Verder ontwikkelt je kind zich op cognitief gebied. Hij begrijpt begrippen als links, rechts, boven, onder, achter en voor het beste door te bewegen.flag-football-551566_640

Karakter

Jij kent je zoon of dochter het beste. Jij zal dus ook weten welke beweging hem of haar het beste ligt. Vaak hebben ouders zelf ook een voorkeur voor bepaalde sporten. Is je kind een echte teamplayer of juist op zichzelf? En speelt je kind liever binnen of buiten? Dit zijn dingen waar je rekening mee kunt houden bij het kiezen van een sport. Je kunt dit ook met je kind overleggen.

Ook kun je kijken naar het karakter van je kind. Verlegen kinderen zullen andere sporten kiezen dan de wat brutalere kinderen. Heeft jouw kind een onuitputtelijke energie? Of doet hij of zij het liever rustig aan? Energieke kinderen moeten hun energie kwijt kunnen. Hiervoor is sport perfect. Sporten waarbij je constant beweegt zijn ideaal voor deze kinderen. Kijk eens naar intensieve sporten zoals voetbal en hockey. Is jouw kind energiek, maar kan hij of zij de aandacht niet bij het spel houden? Dan kun je misschien beter kijken naar een individuele sport. Zwemmen of atletiek zijn voorbeelden van sporten die goed bij jouw kind zouden kunnen passen. Ook voor kinderen die motorisch wat onhandig zijn is dit een goed idee. Als de bal altijd uit zijn handen glipt en hij niet met de anderen mee kan komen is dit niet leuk. In dit geval kan een verdedigingssport ook wonderen doen. Hiermee kan hij zijn coördinatie wat beter trainen. Is jouw kind heel rustig? Misschien ga je dan automatisch al uit van een individuele sport. Maar een teamsport is misschien nog wel een veel beter idee! Zo maakt je kind vriendjes en leert voor zichzelf opkomen. Zorg er wel voor dat hij zijn plaatsje in het team verovert. Anders kan het plezier snel weg zijn. Heeft je kind geen problemen met lichamelijk contact? Dan kun je misschien wel kiezen voor een vechtsport. Vechtsportartikelen kun je makkelijk online bestellen.

children-880386_640

Sportkeuzetest

Weet je nog steeds niet welke sport het beste bij je kind past? Dan kun je hem of haar bijvoorbeeld een sportkeuzetest laten doen. Er worden een aantal vragen gesteld en hier komt een resultaat uit. Vaak kun je een sport ook eens vrijblijvend uitproberen. Dit is dan ook zeker aan te raden!

swimming-821622_640