Wat is een escaperoom?

Je hebt er vast wel is van gehoord, de escaperoom! Maar wat is dat nou precies? Waar staat het voor? De escaperoom is in 2013 open gegaan en sindsdien is het ook een succes. Sindsdien kwamen er ook steeds meer escaperooms bij met verschillende soorten thema’s. Het is een ware hype geworden waar eigenschappen als samenwerking en communicatie op de voorgrond staan. Zelf staat ‘escaperoom’ voor jezelf laten opsluiten (met anderen) en dan zo snel mogelijk ontsnappen uit de kamer. 

Hoe is het begonnen?

De escaperoom was er al eerder dan 2013, namelijk al in 2006. De eerste escaperoom staat in Silicon Valley het idee was geïnspireerd op de escapegames die je op de computer kan spelen. Toen heeft het zich eerst verspreid naar Japan en Hongkong en in 2010 naar Europa. De eerste escaperoom in Nederland kwam in 2013 daarna is er zelfs een verkiezing voor de beste escaperoom gekomen. 

Hoe werkt het spel?

Voor het spel zelf kan je verschillende concepten en ideeën gebruiken. Maar er zijn wel een aantal algemene regels die je overal terugvindt. Een daarvan is dat er een tijdslimiet moet zijn. De escaperoom mag zelf weten hoe lang ze de spelers geven. Meestal varieert de tijd van 1 tot 2 uur. In die tijd moet je verschillende soorten puzzels en opdrachten maken. Het concept is om samen te werken en te communiceren. Wel moet je er rekening mee houden dat niet iedereen slaagt voor de escaperoom want als de tijd eenmaal voorbij is stopt het spel.

Welke escaperoom moet ik kiezen?

Je hebt veel verschillende escaperooms met verschillende thema’s. Daarom is het belangrijk om het thema van jouw keuze te kiezen. Ook is het handig om er een in de buurt te kiezen, omdat een paar uur in de escaperoom heel veel energie kost en je dan geen zin hebt om lang te reizen. Voor een escape room in Breda kun je het beste naar Lot66 gaan. Daarnaast zijn er ook escaperooms die verschillende arrangementen aanbieden zodat je ook erbij kan eten. Verder is het gewoon belangrijk dat je ervan geniet en je accepteert dat er een kans is dat je het niet redt.

Tips voor gezonde pizza’s

Pizza’s staat over het algemeen niet echt bekend als een gezonde maaltijd, dit komt voornamelijk doordat er veel te veel kaas en olie wordt gebruikt. Vooral bij de bekende diepvriespizza’s is dit het geval, deze zijn echt ongezond door de grote hoeveelheid olie.

Pizzeria’s die de bodem van de pizza’s helemaal zelf maken gebruiken hier veel minder olie, maar ook kaas voor. Kaas moet op een pizza namelijk smaakversterkend zijn en niet overheersend. Gelukkig kan je ook makkelijk zelf een pizza maken en samenstellen, buiten dat het een stuk gezonder is is het ook nog een leuks om dit te doen. Je kan met allerlei ingrediënten experimenteren om een lekker maar ook gezonde pizza te maken. In dit artikel vind je een aantal tips om dit te doen.

De bodem

Pizzabodems worden gemaakt van een bloem of meel, gist, water en zout. over het algemeen zijn deze pizzabodems best rijk aan koolhydraten, echter kunnen ook andere soorten granen gebruikt worden, zoals spelt. Spelt bevat meer voedingsstoffen dan gewone meel of tarwe en wordt daarom gezien als het ultieme graan. Tegenwoordig wordt er ook steeds meer geëxperimenteerd met groenten, zo worden er al pizzabodems gemaakt van zoete aardappel, bloemkool en aubergine. Ook amandelen kunnen worden van pizzabodems, hierbij komen er geen gluten om de hoek kijken dus dit is ideaal voor mensen met een allergie, ook is het gezonder. Je denkt misschien dat kant en klare pizzabodems uit een fabriek gelijk ongezond zijn, meestal zijn deze massaproducties dat ook. Echter komen er ook steeds meer gezondere bodems van deze pizzabodem fabrikanten.

De tomatensaus

Een pizza zonder tomatensaus is geen pizza, het is een zeer belangrijk ingrediënt. De tomatensaus op diepvriespizza’s en in kant en klare potjes zitten vaak bomvol met suikers en andere ongezonde smaakversterkers. Natuurlijk zijn er wel biologische varianten die wat gezonden zijn, maar deze zijn dan ook vaak heel duur. Het beste wat je kan doen is om deze saus zelf te maken, met lekkere en gezonde ingrediënten zoals verse tomaten, een teentje knoflook, een uitje, wat olijfolie en wat basilicum kan je makkelijk een gezonde tomatensaus halen, een beetje suiker en zout om het op smaak te brengen is niet erg, als het maar bij een beetje blijft.

Het overige beleg

Iets wat ook niet mag ontbreken is de kaas, hoe belangrijk dit ook is, te veel is te veel. Buiten de kaas natuurlijk heel calorierijk is, kan het ook nog eens heel overheersend zijn. Hierdoor kunnen de smaken van andere ingrediënten verloren gaan. Om de pizza’s gezond te houden kan je er veel soorten groenten aan toevoegen, paprika, rucola, courgette, tomaatjes, asperge, mais, ui, er is van alles mogelijk. Ook gevogelte en ham kan voor de dagelijkse benodigdheid aan eiwitten zorgen.

Wat zijn de voor- en nadelen van crossfit?

Wat zijn de voor- en nadelen van crossfit?

De trainingsmethode crossfit is de laatste jaren echt een hype geworden, er zijn meer dan 10.000 crossfit georiënteerde sportscholen wereldwijd. Crossfit kan het beste worden omschreven als methode waar constant functionele bewegingen op een hoge intensiteit worden uitgevoerd, er wordt gebruik gemaakt van oefeningen uit onder andere gewichtheffen, atletiek en turnen. Met crossfit verbeter je je kracht, techniek en conditie.

Lees verder “Wat zijn de voor- en nadelen van crossfit?”